Samtext Norway

Näin laadit myyntiä lisäävän CTA:n

Kuvitellaan, että olet käyttänyt tuntikausia hersyvän hyvän blogitekstin kirjoittamiseen, jossa kerrotaan tietyn yrityksesi palvelun tai tuotteen eduista. Mahtavaa! Tämä lisää takuulla myyntiä, saatat ajatella.

Laadukkain ja myyvinkin teksti jää kuitenkin suutariksi, jos toimintakehote eli Call to Action (CTA) puuttuu. Se on lyhyt kehotus, joka kannustaa ja motivoi lukijaa napsauttamaan eteenpäin ja toimimaan.

CTA-toimintoja ovat esimerkiksi lomakkeen täyttäminen, yrityksen someprofiilista tykkääminen tai maksuttoman e-kirjan lataaminen. Nämä kaikki saavat lukijan ottamaan askeleen eteenpäin ostoprosessissa kohti yrityksen tarjoaman tuotteen tai palvelun hankintaa.

Mihin kohtaan CTA kannattaa sijoittaa?

CTA kannattaa sijoittaa paikkaan, jossa se on hyvin näkyvillä. Blogijulkaisussa se kannattaa sijoittaa aivan tekstin loppuun, jolloin sen napsauttaminen on lukijalle seuraava luonnollinen askel. Uutiskirjeessä sen sijaan Call to Action on hyvä sijoittaa hieman ylemmäs, sillä kaikki eivät välttämättä selaa uutiskirjettä loppuun saakka.

Hyvä vinkki on myös lisätä yrityksesi verkkosivuston jokaiselle sivulle oma Call to Action, joka johtaa joko lisätietoon tai yhteydenottolomakkeeseen. Käy verkkosivustosi läpi kriittisin silmin. Rakentuuko sivuista selkeä polku lukijalle eli potentiaaliselle asiakkaalle? Jos polkua ei löydy, lisää CTA opastukseksi!

Mitä CTA:n tulee sisältää?

Jotta Call to Action toimisi parhaalla mahdollisella tavalla, on tärkeää, että sillä on selkeä ja helppotajuinen viesti. Lyhyys, suoruus ja aktiiviset verbit ovat tässä eduksi.

Kirjoita näin:

”Lataa maksuton e-kirjamme tästä”

Älä näin:

”Maksuton e-kirjamme on ladattavissa tästä”

Kannattaa myös kertoa, mitä lukijalle on luvassa linkkiä napsauttamalla – ja painottaa, että toiminto on maksuton eikä sido lukijaa mihinkään:

”Täytä oheinen lomake, niin lähetämme sinulle esitteemme – täysin veloituksetta.”

”Napsauta tästä saadaksesi maksuttoman tervetuliaispakettimme – se ei sido sinua mihinkään.”

Näin ennaltaehkäiset mahdollisia huolia ja kysymyksiä, joita lukijalla voisi herätä ja jotka voisivat estää häntä napsauttamasta toimintakehotetta.

Miltä CTA:n tulee näyttää?

Hyvä CTA on mahdollisimman näkyvä ja huomiota herättävä. Käytä kontrastivärejä ja varmista, että se erottuu hyvin muusta sisällöstä. Jos toimintakehote sulautuu liian hyvin muuhun verkkosivustoon, riskinä on, ettei lukija huomaa sitä.  

Ei ole olemassa vain yhtä oikeaa tapaa, miltä CTA:n tulee näyttää, sillä eri yrityksille sopivat erilaiset toimintakehotteet. Toisin sanoen kannattaakin testailla hieman ja katsoa, mistä juuri sinun yrityksesi potentiaaliset asiakkaat pitävät. Voit esimerkiksi laatia kaksi erilaista Call to Actionia ja katsoa, kumpi saa enemmän klikkauksia.

Onnea matkaan!

Rune Fossberg
Copywriter

rune.fossberg@samtext.com

Samtext logo
Samtext Finland Oy Ab
Valimotie 2
00380 Helsinki
Puhelin: 010 219 3370