Samtext
Näin kirjoitat kiinnostavia tietoa meistä -tekstejä

Näin kirjoitat kiinnostavia tietoa meistä -tekstejä

Yrityksen verkkosivuilla ensimmäistä kertaa vierailevat suuntaavat yleensä esittelysivulle eli niin sanotulle tietoa meistä -sivulle. Miten voit varmistaa, että kyseinen sivu ei ole samalla ainoa, mitä potentiaalinen asiakkaasi lukee? Tässä vinkkimme, miten laadit parhaan mahdollisen tietoa meistä -tekstin.  

Tämän artikkelin tärkein sisältö tulee tässä: tietoa meistä -sivun tarkoituksena on antaa asiakkaille vilaus siitä, kuka olet – paino sanoilla vilaus ja kuka. Hyvä esittelyteksti ei ole liian pitkä tai polveileva ja kertoo hauskalla ja jännittävällä tavalla siitä, mitä yritys tekee – yksittäisiä työntekijöitä unohtamatta. Kiinnitä huomiota ainakin seuraaviin asioihin:

Kerro, mikä erottaa sinut muista

Potentiaalisten asiakkaiden on tarpeen saada tietää, mikä erottaa yrityksesi kilpailijoista. Kerro tämä tietoa meistä -tekstissäsi lyhyesti ja ytimekkäästi. Astu askel taaksepäin ja kysy itseltäsi seuraavat kysymykset: Mikä tekee yrityksestäsi, tuotteestasi tai palvelustasi ainutlaatuisen? Osaaminen? Tiimityö? Vai kenties yrityksen historia? Kun erottava tekijä on keksitty, se tulee tiivistää muutamaan lauseeseen.

Anna esimerkkejä

Osoita asiakkaille yrityksen vahvuudet esittelemällä esimerkkejä siitä, miten yritys on palvellut aiempia asiakkaitaan. Hyvä tietoa meistä -teksti sisältääkin aina vähintään yhden viittauksen yrityksen aiempiin onnistumisiin.

Lähtökohtana asiakas, ei itse yritys

Hyvä nyrkkisääntö on kirjoittaa tietoa meistä -sivulle asiakkaan kannalta kiinnostavista asioista. Todennäköisesti tunnet asiakkaasi melko hyvin ja tiedät, mitä hän tarvitsee. Tämän tiedon avulla voit osoittaa asiakkaalle, että välität hänestä ja haluat ja voit auttaa häntä.

Nosta työntekijäsi esiin

Usein tietoa meistä -sivulla kerrotaan monen sadan sanan edestä yrityksen toiminnasta, mutta työntekijöitä ei mainita sanallakaan. Toiset yritykset taas tekevät juuri päinvastoin. Muun muassa oma verkkosivumme on esimerkki jälkimmäisestä ratkaisusta – suosittelemme! Monet asiakkaamme ovat nimittäin kertoneet valinneensa Samtextin juuri tämän asian vuoksi. Kuten aina, kultainen keskitie on myös vaihtoehto: on tärkeää tietää, mitä yritys tekee, mutta on myös hauska tietää, millaiset ihmiset yritystä pyörittävät.

Anna muiden kehua sinua

Onko joku (mieluiten tunnettu) asiakkaasi sanonut yrityksestäsi jotakin positiivista tai hauskaa? Mieti, voisitko käyttää sitä hyödyksesi tietoa meistä -tekstissäsi. Hyvä esimerkki tästä on seuraava lainaus huippubloggaaja-kirjailija Tim Ferrisin tietoa minusta -sivulta:

Tim is Indiana Jones for the digital age. I’ve already used his advice to go spearfishing on remote islands and ski the best hidden slopes of Argentina. Simply put, do what he says and you can live like a millionaire.”

Kerro hyvä tarina

Tuleeko mieleesi jotain, mistä saisit kirjoitettua kiinnostavan (ja lyhyen) tarinan? Käytä tekstisi tukena graafisia elementtejä, kuten aikajanaa. Kuljeta lukija tarinan läpi ja kerro, mitä olette saavuttaneet ja millaisia haasteita olette ylittäneet. Nosta esiin myös muutamia tärkeitä päivämääriä. Tämä osoittaa, että yritys on vakaalla pohjalla ja tullut jäädäkseen.

Älä murehdi, jos työ ei suju

Jos kirjoittaminen ei millään tunnu sujuvan, älä vaivu epätoivoon. Ulkoista työ ammattilaiselle, rentoudu kahvikupillisen ääressä ja nauti julkaisuvalmiista, juuri sinulle räätälöidyistä tietoa meistä -teksteistä.

Pia Sabel Gulling

Pia Sabel Gulling
Copywriter

Samtext logo
Samtext Finland Oy Ab
Valimotie 2
00380 Helsinki
Puhelin: 010 219 3370