Samtext Norway

Bloggaaminen voi olla todella arvokas lisä yrityksellesi, mutta vain jos se tehdään oikein.

To blog or not to blog?

Blogata vaiko ei? Vastaus on yksinkertainen: KYLLÄ, jos sinulla tai jollain toisella henkilöllä yrityksessä on aikaa ja osaamista kirjoittaa todella hyvää blogitekstiä. EI, jos aikaa tai osaamista ei ole.

Bloggaaminen on sisältömarkkinoinnin kulmakivi, ja jokainen yritys voi perustaa itselleen blogin. Mutta vaikka bloggaaminen on kaikille yrityksille mahdollista, se ei välttämättä ole kaikille kannattavaa. Kysy itseltäsi seuraavat kysymykset selvittääksesi, kumpaan ryhmään yrityksesi kuuluu: Onko yrityksessä joku, jolla on aikaa työskennellä suunnitelmallisesti blogin parissa ja julkaista hyvää sisältöä – mieluiten säännöllisesti tai jopa usein? Tai onko yrityksellä mahdollisuus ulkoistaa bloggaaminen toiselle yritykselle? Bloggaamisessa on nimittäin ehdottoman tärkeää, että sisältö on relevanttia ja korkealaatuista. Heikkotasoinen blogi voi saada yrityksen näyttämään suorastaan epäammattimaiselta.

Mistä aiheista yrityksesi kannattaisi blogata?

Bloggaamisessa on suurelta osin kyse siitä, että sekä nykyisille että potentiaalisille asiakkaille tarjotaan arvokasta, relevanttia ja kiinnostavaa sisältöä. Jos ajattelet, ettei yrityksesi tylsistä tuotteista saa irti mitään jännittävää jutunjuurta, älä vaivu epätoivoon. Mielikuvituksen ja muista blogeista ammennetun inspiraation turvin kaikesta voi saada kiinnostavaa blogisisältöä.

Tärkeintä on muistaa, että blogissa tulee julkaista sisältöä, jota asiakkaasi haluavat lukea – ei siis välttämättä sisältöä, jota itse haluat kirjoittaa. Kuulostaa järkevältä, vai mitä? Mutta miten voit tietää, millaista tekstiä asiakkaasi haluavat lukea (ellet siis satu olemaan ajatustenlukija)? Tässä muutamia vinkkejä:

  • Google Trends näyttää, mistä yrityksesi toimialalla puhutaan. Kuvitellaan, että yrityksesi myy pakkauksia ja haluaa lisätä näkyvyyttään siihen liittyvissä hakusanoissa. Tällöin on tärkeää tietää, millä hakusanoilla asiakkaat todella etsivät palvelua. Yleinen hakutermi voi olla esimerkiksi ”ympäristöystävällinen pakkaus”. Siinä tapauksessa yrityksesi kohderyhmään kuuluu luultavasti henkilöitä, jotka ovat kiinnostuneita ympäristön kannalta kestävistä pakkauksista. Onko muita ympäristönäkökulmia, joiden varaan sisältöä voisi rakentaa? Kun idean on kerran saanut, sen jatkokehittely voi sujua nopeasti.
  • Voit myös kokeilla niinkin yksinkertaista keinoa kuin hakusanan syöttämistä Googlen hakukoneeseen. Hakutulos perustuu muiden käyttäjien aiempiin hakuihin, joten saat automaattisesti monia aiheeseen liittyviä ehdotuksia yrityksesi blogipäivityksiin.
  • Aseta itsesi asiakkaan asemaan ja mieti, millaisiin ongelmiin ja haasteisiin kohderyhmäsi törmää, mitä he todennäköisesti pohtivat ostopäätöstä tehdessään ja miten voisit helpottaa nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden elämää. Keskustele yrityksesi myyjien kanssa – voit saada paremman käsityksen asiakkaiden arjesta ja paljon hyödyllistä tietoa sisällön laatimista varten.

Entä seuraavaksi?

Hurraa! Nyt yrityksesi on viimein päättänyt panostaa bloggaamiseen ja olette suunnitelleet ensimmäisen päivityksen ja jopa nimittäneet blogivastaavan. Entäpä sitten? Lue vielä seuraavat vinkit ja neuvot ennen näppäimistön ääreen asettumista:

  • Älä kirjoita liian pitkästi! Hyvä nyrkkisääntö on välttää liian perusteellisia blogikirjoituksia. Lukijan ei pidä törmätä tekstimuuriin. Onko sinulla aiheesta paljon sanottavaa? Mieti, miten voit jakaa informaation moneksi lyhyemmäksi tekstiksi. On parempi kirjoittaa hieman liian vähän kuin hieman liian paljon.
  • Mieti, kenelle kirjoitat. Kirjoitatko asiakkaille vai alan toimijoille? Määritä sen perusteella tekstisi sisällön vaativuustaso. Muista myös, että yrityksen kaikessa viestinnässä tulee noudattaa tunnistettavaa äänensävyä.
  • Varmista, että kirjoittajan lisäksi joku toinenkin oikolukee blogitekstin ennen julkaisua. Jos teksti vilisee kirjoitusvirheitä ja epäselvyyksiä, yritys voi vaikuttaa epäammattimaiselta. Hyvä kielenhuolto rakentaa luottamusta, ja luottamuksesta syntyy liiketoimintaa – kannattaa siis olla tarkkana.
  • Päättäkää jo etukäteen, miten blogipäivityksen onnistumista mitataan. Kenties näyttökertojen mukaan? Vai kenties jakokertojen tai yhteydenottojen perusteella? Kun suorituskyvyn avainindikaattorit eli KPI:t määritetään etukäteen, bloggaamisen tulokset ovat helposti nähtävissä – ja säädettävissä. Varmista lisäksi, että KPI:t ovat käytössä myös muissa yrityksen strategioissa, jotta kaikki vetävät yhtä köyttä.
  • Aikatauluta blogipäivityksesi! Käytä apuna sähköistä suunnittelutyökalua (pelkkä Excelkin riittää) ja hahmottele seuraavien viikkojen ja kuukausien toimintasuunnitelma. Pitkän tähtäimen suunnitelmat auttavat työskentelemään kohti tavoitetta. Voit myös hyödyntää kalenteria tai vuosiympyrää ja laatia blogisisältöä juhlapäivien, tapahtumien, konferenssien ja messujen ympärille.

Miksi yrityksen kannattaa blogata?

Tiivistetysti voi sanoa, että bloggaaminen kannattaa, jos yrityksellä on resursseja hoitaa se kunnolla. Muussa tapauksessa on parempi antaa olla ja suunnata energia muihin asioihin. Oikein tehtynä bloggaaminen voi tarjota yritykselle upeita etuja, muun muassa:

  • enemmän liidejä
  • edullista mainosta
  • luottamusta asiakkaiden keskuudessa
  • rakkautta Googlelta (Google rakastaa hyvää sisältöä!)
  • lisää näkyvyyttä (ja sitä kautta enemmän orgaanista liikennettä)
  • linkkejä yrityksen sivustolle
  • paremman käsityksen asiakaskäyttäytymisestä.

Pia Sabel Gulling
Copywriter

pia.sg@samtext.com

Samtext logo
Samtext Finland Oy Ab
Valimotie 2
00380 Helsinki
Puhelin: 010 219 3370