Samtext Norway

Emojit ja hymiöt markkinoinnin tukena

Sosiaalinen media suorastaan vilisee niitä, ja ne ovat mullistaneet tapamme kommunikoida kirjallisesti. Kyseessä ovat tietenkin emojit. Oikein käytettynä nämä pienet kuvakkeet voivat olla loistava apu markkinoinnissa – mutta niiden käytössä on syytä olla tarkkana. Tässä artikkelissa esittelemme parhaat vinkkimme emojien käyttöön.

Epäröitkö lisätä päivityksiisi kuvakkeita, kuten 😍, 🙌 tai 😂, viestiessäsi yrityksesi digitaalisissa kanavissa? Tähän ei ole syytä – ellei yrityksesi sitten satu tarjoamaan hautauspalveluja… Emojit voivat olla todellinen siunaus sähköisessä viestinnässä, mutta vain jos niitä käytetään harkitusti ja kohtuudella

Jo muinaiset japanilaiset…

Sana emoji on japania ja tarkoittaa kuvaketta. Vaikka ilmiö otti toden teolla tuulta alleen vasta älypuhelimen sekä Instagramin ja Facebookin kaltaisten sosiaalisen median alustojen myötä, ensimmäiset emojit kehitettiin jo vuonna 1999. Tuolloin graafinen suunnittelija Shigetaka Kurita kehitti symbolijärjestelmän tunteiden ilmaisemiseksi tekstiviesteissä, joiden merkkimäärä oli tarkkaan rajattu.        

Nykyään emojeja on yli 3 000, ja niiden avulla voidaan ilmaista tunteita, ajatuksia tai olotiloja. Moni meistä lisää lauseen perään emojin yhtä luontevasti kuin pisteen. Mitä sellaista emojit voivat tarjota, johon pelkät sanat eivät pysty?

Yksi emoji kertoo enemmän kuin tuhat sanaa

Suuri osa kasvokkain tapahtuvasta kommunikaatiosta muodostuu nonverbaalisesta viestinnästä, kuten ilmeistä, äänensävystä ja kehonkielestä. Digitaalisesta viestinnästä tämä kaikki kuitenkin puuttuu. Juuri tässä emojit ovat avuksi: aivomme nimittäin reagoivat samalla tavoin emojin näkemiseen kuin ihmiskasvoihin – emojit synnyttävät meissä tunteita, joita pelkät sanat eivät tavoita.

Lisäksi tiedetään, että ihmiset prosessoivat merkittävästi nopeammin visuaalista tietoa kuin pelkkää tekstiä. Emojien lisääminen tekstiin siis parantaa samalla sen todennäköisyyttä, että viestisi menee perille. Tilastojen mukaan emojien käyttö Facebook-päivityksissä voi lisätä tykkäyksiä jopa 57 prosenttia ja jakoja jopa 33 prosenttia. 

Emojien käyttö markkinoinnissa kannattaa, jos haluat:

  • liittää viestiisi tunteita ja asenteita
  • luoda somepöhinää
  • välittää viestin tehokkaasti rajatussa tilassa
  • tehdä brändistäsi henkilökohtaisemman ja inhimillisemmän.

Viisi asiaa, jotka sinun tulee ottaa huomioon

Sormesi varmasti jo syyhyävät päästä lisäilemään emojeja markkinointiteksteihisi, mutta lue oheiset vinkkimme ennen kuin heittäydyt täysillä emojivillitykseen: 

1.  Valitse brändiisi sopivat emojit

Emojit voivat vahvistaa viestisi sanomaa, jolloin asiakkaidesi on helpompi ymmärtää, mitä yrityksesi edustaa. Onnistumisen kannalta on kuitenkin tärkeää käyttää sellaisia emojeja, jotka sopivat yrityksesi äänensävyyn ja yrityksen toimialaan. Selvitä, mitkä emojit edustavat parhaiten brändiäsi, ja käytä niitä johdonmukaisesti.

2. Tunne yleisösi

Millaisia emojeja kohderyhmäsi käyttää? Emojien menestyksekäs käyttö markkinoinnissa edellyttää, että tiedät, miten yleisösi käyttää emojeja. Yli 65-vuotiaat suosivat todennäköisesti aivan eri emojeja kuin teini-ikäiset ja milleniaalit – tee siis kotiläksysi huolella.

3.  Älä korvaa tekstiä emojeilla

Toisinaan voi olla houkuttelevaa korvata emojeilla kokonaisia sanoja tilan säästämiseksi. Tätä on kuitenkin syytä välttää riippumatta siitä, miten selkeiltä ja itsestään selviltä emojit tuntuisivat. Riskinä on nimittäin, että lukija tulkitsee emojit eri tavalla kuin mitä tarkoitit. Muista siis aina, että emojien tarkoitus on täydentää tekstiä, ei korvata sitä.

4.  Käytä kohtuudella

Emojien käyttö on hauskaa, mutta kohtuus kaikessa. Jos niitä lipsahtaa viestiin turhan monta, ne voivat sanoman vahvistamisen sijaan häiritä, ärsyttää tai sekoittaa vastaanottajaa. Silloin riskinä on, että yritystä tai brändiä ei oteta vakavasti. Pahimmassa tapauksessa asiakas kokee, että häntä aliarvioidaan.

5.  Varmista, että tiedät emojin (kaikki) merkitykset

Etkö ole sataprosenttisen varma? Siinä tapauksessa on parempi olla käyttämättä emojia ainakin siihen saakka, että olet tarkistanut emojin merkityksen Emojipediasta tai ajan hermolla olevalta kollegaltasi. Muista myös, että monilla emojeilla on kaksoismerkityksiä, jotka eivät välttämättä sovi asiakasviestintään… 🍑

Betine Bernadotte Huflåtten
Copywriter

betine.huflatten@samtext.com

Samtext logo
Samtext Finland Oy Ab
Valimotie 2
00380 Helsinki
Puhelin: 010 219 3370