Samtext Norway

Sosiaalinen media

Tehokas sosiaalinen media vaatii aikaa ja kekseliäisyyttä. Tuntuuko seuraajien ja tykkäyksien metsästäminen liian työläältä? Ei hätää, me autamme!

 

Sosiaalisen median eri kanavat ovat yrityksille suhteellisen uusi väline, joka vaatii aivan tietynlaista tekstiä. Ilman erillistä sosiaalisen median osastoa voi olla hankala pysyä perillä julkaisuista ja julkaisujen aikataulutuksesta – puhumattakaan tasapainosta asiallisen yrityssisällön ja persoonallisen otteen välillä.

Sosiaalisen median säännöt

Yrityksesi sometekstien tulisi sopia sävyltään yrityksen muuhun viestintään mutta olla samalla niin helposti lähestyttäviä, mielenkiintoisia ja persoonallisia, että ihmiset ryhtyvät some-kanaviesi seuraajiksi. Kuulostaako vaikealta yhtälöltä?

Sosiaalisessa mediassa pärjää pitkälle lyhyillä, tarkoilla ja sävyltään kepeillä teksteillä – sellaisilla, jotka lukija pakostakin lukaisee somevirtaa selatessaan. Parhaat sisällöt saavat lukijan kuitenkin pysähtymään, lukemaan tekstin ja klikkaamaan itsensä yrityksen verkkosivuille. Näin saat uusia potentiaalisia asiakkaita. Sosiaalinen media on myös loistava tapa sitouttaa nykyisiä asiakkaitasi, muistuttaa yrityksesi toiminnasta, tiedottaa uutisista ja markkinoida yrityksen palveluja.

Yrityksen on kuitenkin helppo tehdä virheitä some-sisällöissään. Seuraajat kaikkoavat, jos yritys käyttää somea pelkästään mainostamistarkoituksiin tai jos sisältö ei ole hyvän maun rajoissa. Myös jatkuvat kirjoitusvirheet ärsyttävät lukijoita ja antavat yrityksestä helposti huonon kuvan, vaikka oikeakielisyys ei muuten mitenkään liittyisikään yrityksen toimintaan.

Someviidakon syövereissä

Somea on joka lähtöön: Facebook, Twitter, LinkedIn ja Instagram vaativat jokainen hieman erilaista lähestymistapaa, koska eri kanavilla on eri kohderyhmä. Ei myöskään riitä, että sama sisältö julkaistaan kaikilla yrityksen somekanavilla, koska eri kanavia käytetään eri tilanteissa. Asiallinen bisnesteksti voi toimia LinkedInissä mutta saa Instagram-seuraajat vain haukottelemaan. Somessa pärjää vähällä, mutta se ei riitä, jos tavoitteena on saada uusia asiakkaita, uusia seuraajia ja uusia tykkääjiä.

Onkin syytä ottaa askel taaksepäin ja arvioida rehellisesti oman yrityksensä sosiaalisen median kanavia. Onko yritys edustettuna vain yhdellä kanavalla? Onko päivityksiä säännöllisesti? Onko sisältö monipuolista, virheetöntä ja laadukasta? Kuinka monta seuraajaa yrityksellä on, ja kuinka usein seuraajat tykkäävät tai jakavat  päivityksiä? Jos yrityksen somesta löytyy parantamisen varaa, me autamme!

Samtext Creative kirjoittaa toimivia sosiaalisen median tekstejä, joiden avulla yrityksesi voi kasvattaa näkyvyyttään ja saada uusia asiakkaita. Jos siis haluat lisää seuraajia ja tykkääjiä, ota yhteyttä niin jutellaan lisää yrityksesi somenäkyvyydestä

«acebook, Twitter, LinkedIn ja Instagram vaativat jokainen hieman erilaista lähestymistapaa, koska eri kanavilla on eri kohderyhmä. »
Samtext logo
Samtext Finland Oy Ab
Valimotie 2
00380 Helsinki
Puhelin: 010 219 3370